In de afgelopen jaren heeft Stepping Menno geregeld met scholen samengewerkt.

Die samenwerking valt in twee hoofdonderdelen uiteen: reguliere steptochten en een combinatie van steptochten met daarin het lesprogramma "presenteren".

Tevens onderscheiden zich grofweg twee doelgroepen: Amsterdamse scholen en scholen van (ver) buiten Amsterdam.

Middelbare scholen (beroepsopleidingen op alle niveaus) van buiten Amsterdam:

Veelal zijn de leerlingen (vrijwel) onbekend met Amsterdam.

Om hen een indruk te geven van onze hoofdstad, is een reguliere begeleide steptocht een uitermate goed middel. In een dergelijke steptocht zal gedurende twee uur Amsterdam worden ontdekt, waarbij meerdere high-lights worden aangedaan:

Vondelpark, PC Hooftstraat, Museumplein, Leidseplein, Dam, de grachten en, zo wenselijk, het Wallengebied.

Onderweg wordt van alles over de stad (historie, kunst, ontwikkeling, bijzondere gebeurtenissen, opvallende gebouwen en kunst) verteld.

Geen gortdroge feiten, maar informatie die toegankelijk en boeiend is voor de leerlingen.

Sociale geschiedenis kan inzichtelijk gemaakt worden aan de hand van bijvoorbeeld badhuizen (buurten met eenvoudige huizen voor de sociaal economische "lagere klasse", die niet over een eigen douche beschikte) en de komst en het uiteindelijke vertrek van bijvoorbeeld bierbrouwerijen (Heineken en Amstel) en fabrieken (zoals de Melk- en dropjesfabriek Klene).

Ook kan op een inzichtelijke manier de ontwikkeling en structuur van de stad worden uitgelegd: Amstel en Dam, die leiden tot de naam Amsterdam. Daarnaast de vele dijken in Amsterdam. Waarom zijn die gebouwd, in welke periode en met welke functie? Eenzelfde ingang is er voor de grachten en pakhuizen.

Maar natuurlijk kan er ook gekozen worden voor een specifieke steptocht, zoals beschreven onder het kopje Amsterdamse scholen

Stepping Menno streeft naar interactie met de deelnemers en realiseert zich daarbij dat er in het programma elementen dienen te worden opgenomen die tot de verbeelding van de jongere spreken: Paradiso, de Melkweg (voormalige melkfabriek), uitgaansgebied rond Leidseplein, loverboyproblematiek (Wallengebied) et cetera.

Maximale groepsgrootte per gids is circa 15, met inbegrip van 1 leerkracht, die als bezemwagen fungeert.

Er kunnen 3 groepen tegelijkertijd steppen.

Per dag kunnen maximaal 3 ronden van 3 groepen gemaakt worden.

In totaal zijn dan ruim 120 personen bediend.

Verschillende opstapplaatsen zijn mogelijk.

Naast deze steptochten kan Stepping Menno meedenken over de invulling van andere activiteiten op die dag.

Soms verblijven scholen één of meerdere nachten in Amsterdam (in bijvoorbeeld een Stayokayhotel).

Stepping Menno denkt uiteraard graag mee over de invulling van een totaalprogramma (bijvoorbeeld bezoek aan Heinekenexperience een klimclinic, bezoek Anne Frankhuis en een bezoek aan een stand-up comedy show). Er zijn tientallen combinaties te bedenken!

PRIJZEN OP AANVRAAG

Amsterdamse scholen:

Voor Amsterdam scholen kan het bovenstaand programma prima passen. Er zijn veel scholen die veel niet-Amsterdamse leerlingen hebben.

Voor de Amsterdamse leerlingen die bekend zijn met de stad, is het verkennen van onbekendere delen van Amsterdam zeker aantrekkelijk.

Stepping Menno biedt daarin meerdere mogelijkheden: architectuursteptocht in Amsterdam Zuid (Plan Berlage) en Oostelijk Havengebied (moderne architectuur), parkensteptocht, beeldensteptocht en nog divers andere steptochten.

Uiteraard biedt Stepping Menno de mogelijkheid om samen met scholen tot een bepaald themasteptocht te komen: musea, restaurants, kaapperszaken, galeries, noem maar op.

Wat betreft de groepsgrootte gelden dezelfde voorwaarden als hierboven vermeld.

Een verdieping in de steptocht is zeker mogelijk.

Met meerdere Amsterdamse scholen werkt Stepping Menno samen in een combinatie van steptocht en lesgeven.

Uitgangspunt is dat leerlingen zich (in subgroepjes) verdiepen in een bepaald onderdeel van de stad (en dat kan van alles zijn: hot spots, straten, pleinen, gebouwen, restaurants, galeries, musea, kapperszaken, sociale instellingen, et cetera), en houden ter plekke een presentatie daarover.

Stepping Menno heeft een format ontwikkeld met daarin allerlei aspecten die betrekking hebben op presentaties.

Denk daarbij aan de volgende thema's:

  • Informatie verzamelen voor een presentatie
  • Variatie van inhoud
  • Voorbereiding op presentatie
  • Uitvoering van de presentatie (verbale en houdingsaspecten)
  • tips voor het presenteren in de buitenlucht
  • De kunst van het vertellen en
  • De toehoorders.

Stepping Menno kan, als de begeleidende leerkracht dat op prijst stelt, de beoordeling voor zijn rekening nemen.

PRIJZEN OP AANVRAAG.

Groepsgrootte: minimaal 10, maximaal 99 personen.
Leeftijd: vanaf 9 jaar.


Wilt u reserveren? Ga dan naar Thematochten voor ons aanbod van tochten.